هایپراکوزیس (پرشنوایی)

یازار :

+0 به یه ن

اگر یک فرد صداهای طبیعی را با شدتی بیشتر و در حد آزاردهنده بشنود، به آن هایپراکوزیس گفته می شود. نام دیگری که برای هایپراکوزیس وجود دارد، پرشنوایی است. در این مشکل تنظیم امواج حسی شنوایی که در گوش داخلی درک می شود و به سمت مغز فرستاده می شود، به هم خورده است. این اختلال در امواج عصبی شنیداری باعث می شود صداهای معمولی مانند صدای موتور خودرویی که سوار آن هستند، آزاردهنده و بسیار شدید احساس شود. این بیماری علاوه بر این علامت ممکن است با افسردگی، اضطراب، گوش درد، و مشکلات در ارتباط دیگران همراه باشد. هر عاملی که باعث آسیب به حلزون شنوایی در گوش داخلی شود، می تواند باعث ایجاد بیماری هایپراکوزیس یا پرشنوایی شود. لابیرنتیت و سایر انواع عفونت و التهاب در گوش داخلی به ویژه حلزون شنوایی، مصرف دراز مدت برخی از داروها مانند دیازپام، قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض سر و صدای زیاد، بیمار مفصل گیجگاهی فکی، سردردهای میگرنی، افسردگی و بسیاری از بیماری های دیگر ممکن است باعث بروز هایپراکوزیس یا پرشنوایی شود. در مواردی که هایپراکوزیس به طور ثانویه به یکی بیماری یا شرایط پزشکی دیگر حادث می شود، رفع و درمان بیماری اولیه در بیشتر موارد باعث رفع هایپراکوزیس می شود. بیمارانی که به هایپراکوزیس مبتلا هستند، از صداها دوری می کنند. آنها در اتاق را به روی ورود حتی صداهای ساده ای مانند موتور بخچالی که در آشپزخانه به طور طبیعی کار می کند، می بندند. این کار سیر بیماری را بدتر می کند زیرا سیستم شنوایی فرد را به صداهای معمولی حساس تر می نماید. به همین دلیل، توصیه می شود این افراد از صداهای معمولی دوری نکنند و اجازه دهند سیستم شنوایی آنها با شدت معمولی صداها اخت شود. برای تشخیص این بیماری باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. شرح حال بیماری، معاینه کامل گوش و انجام تست شنوایی سنجی از مهم ترین شاخص هایی هستند که به تشخیص بیماری هایپراکوزیس یا همان پرشنوایی کمک می کند. اگر هایپراکوزیس به صورت ثانویه نسبت به یک بیماری دیگر ایجاد شده است، درمان آن بیماری باعث رفه پرشنوایی می شود. اگر چنین نیست شناخت درمانی و حساسیت زدایی صوتی از راه های درمان موثر برای رفع علائم این بیماری محسوب می شوند. شایان ذکر است که این انواع درمانی در زمان کوتاه ممکن است با بهبودی همراه نباشند و حداقل 6 تا 12 ماه طول بکشد تا چنین درمان هایی به ثمر بنشینند.

دکتر علی کوهی

ویدیو مارکتینگ سایت پزشکی



اوسیکولوپلاستی

یازار :

+0 به یه ن

گوش میانی هر فرد، وظیفه انتقال امواج صوتی از پرده گوش تا دریچه بیضی در روی حلزون شنوایی را بر عهده دارد. در یکی از ظریف ترین ساختارهای مکانیکی بدن، سه استخوان بسیار ظریف در گوش میانی قرار دارند. این سه استخوانچه به گونه ای به هم وصل هستند، که لرزش پرده گوش به دنبال دریافت امواج صوتی را به صورت انرژی حرکتی به دریچه بیضی منتقل می کنند. اگر به هر دلیلی این استخوانچه های آسیب ببینند و توانایی حرکت را از دست بدهند، روی قدرت شنوایی فرد تاثیر منفی می گذارد. عوامل متعددی می توانند باعث آسیب استخوان های ظریف موجود در گوش میانی شوند. عفونت گوش میانی به خصوص اگر به طور عودکننده و مکرر اتفاق بیفتد، شایع ترین علت آسیب به استخوانچه ها محسوب می شود. پارگی پرده گوش، کلستئاتوم، ضربه های نافذ و غیرنافذ، تومورها و هر عاملی که به گوش میانی آسیب بزند می تواند باعث اختلال در کارکرد مجموعه استخوانچه های گوش میانی شود. برای ترمیم آسیب وارده به گوش میانی انجام یک عمل جراحی توصیه می شود که اوسیکولوپلاستی نام دارد. اوسیکول واژه لاتین است که معنای آن استخوانچه است و پلاستی به معنی ترمیم است. اوسیکولوپلاستی به عمل جراحی در ناحیه گوش میانی گفته می شود که هدف آن ترمیم استخوانچه های موجود در گوش میانی و برگرداندن کارکرد این مجموعه به بهترین حد ممکن است. برای انجام اوسیکولوپلاستی روش های متعددی وجود دارد. انتخاب روش انجام عمل جراحی به آسیب وارده به استحوانچه ها و سایر اجزای گوش بستگی دارد. گاهی امکان استفاده از استخوانچه های آسیب دیده وجود دارد. به عنوان نمونه، با تراشیدن نقاط آسیب دیده کوچک می توان همچنان استخوان های ریز گوش را حفظ کرد و دوباره آنها را در جای مناسب خود کار گذاشت. اما گاهی استخوان های ظریف موجود در گوش میانی چنان آسیب دیده اند که امکان استفاده از آنها وجود ندارد. در این حالت از پروتزها به جای استخوانچه های خود بیمار استفاده می شود. پروتزها در طرح ها و از جنس های مختلف تولید می شوند. پروتزهایی که از جنس تیتانیوم هستند، با بهترین نتایج و کمترین عوارض همراه بوده اند و به همین دلیل امروزه بیشتر از پروتزهای تیتانیومی استفاده می شود. بر اساس این که کدام استخوانچه های ریز در گوش میانی قابل استفاده نیستند، ممکن است از طرح های مختلف پروتز برای هر بیمار استفاده شود. به هر حال، این عمل جراحی به لحاظ عوارض و مشکلات پس از عمل جراحی جزو جراحی های سبک محسوب می شود. ممکن است پزشک جراح از بیمار بخواهد که پس از عمل جراحی تا سه چهار هفته از کار سنگین، از فعالیت هایی که با ضربه به سر ممکن است همراه باشد مانند برخی ورزش ها، از سفر هوایی و از وارد شدن آب به گوش پرهیز نماید. اگرچه نتیجه عمل جراحی اوسیکولوپلاستی به لحاظ افزایش قدرت شنوایی در بیشتر موارد بسیار خوب است اما نباید انتظار داشت که همه افراد تحت عمل جراحی به همان قدرت شنوایی پیش از آسیب گوش میانی دست می یابند. دکتر کوهی متخصص جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران نیازمند به جراحی اوسیکولوپلاستی در تهران هستند.


منبع:

پادکست جناب آقای دکتر کوهی





سرمازدگی لاله گوش: آسیب ناشی از سردی زیاد

یازار :

+0 به یه ن

سرمازدگی لاله گوش در بین ایجاد این عارضه در سایر اعضای بدن بسیار بیشتر اتفاق می افتد. علت شیوع بیشتر سرمازدگی گوش این است که یکی از خارجی ترین اعضای بدن محسوب می شود.

سرمازدگی لاله گوش چیست؟

وقتی لاله گوش بدون محافظت کافی برای مدت مدید در معرض هوای سرد در حد انجماد قرار می گیرد، سرمازدگی لاله گوش رخ می دهد. در این حالت سرما به بافت لاله گوش آسیب وارد می سازد.

میزان آسیب ناشی از سرمازدگی لاله گوش به دو عامل بستگی دارد:

?         پایین بودن دما

?         مدت قرار گرفتن در معرض دمای پایین

سرمای زیاد برای مدت طولانی می تواند به طور مستقیم به بافت لاله گوش آسیب بزند و تعدادی از سلول های بدن را از بین ببرد. این نابودی سلول ها به دلیل انجماد به وجود می آید.

اما آسیب ناشی از سرمازدگی به انجماد ختم نمی شود. به دلیل سرما و در نتیجه، تنگ شدن رگ هایی که خونرسانی بافت های مجاور را انجام می دهند، آسیب بیشتر به سایر سلول ها وارد می شود.

همچنین در این شرایط احتمال ایجاد لخته در رگ ها و کاهش بیشتر خونرسانی هم وجود دارد.

چه عواملی خطر سرمازدگی لاله گوش را بیشتر می سازند؟

بجز دمای پایین و مدت بیشتر قرار گرفتن در معرض دمای پایین، شرایط پزشکی و محیطی دیگری هم هستند که خطر سرمازدگی را بیشتر می کنند. بیماری های کاهش دهنده جریان خون لاله گوش از این دسته محسوب می شوند. دیابت، آترواسکلروز (گرفتگی شریان ها)، اسپاسم رگ ها ناشی از استعمال دخانیات و سفت بودن یک لباس روی پوست گردن مانند کراوات می تواند در افزایش خطر سرمازدگی موثر باشد.

همچنین خیس شدن لاله گوش یا تماس داشتن با فلز خطر و شدت سرمازدگی را افزایش می دهند.

علائم سرمازدگی لاله گوش

با آغاز سرمازدگی لاله گوش علائم اولیه تظاهر پیدا می کنند. سرد شدن شدید پوست لاله گوش و حس گزگز و مورمور اولین علائم سرمازدگی خفیف به شمار می روند. در صورت پیشرفت سرمازدگی، پوست لاله گوش حس لامسه را از دست می دهد. سپس تغییر رنگ پوست رخ می دهد. پوست ممکن است به رنگ قرمز، سفید، کبود یا خاکستری مایل به زرد در آید. در نهایت، تغییر قوام پوست، غیرانعطاف پذیر شدن لاله گوش و ظهور تاول ها نشان می دهند سرمازدگی شدید رخ داده است.

تشخیص و درمان سرمازدگی لاله گوش

پزشک جراح گوش و حلق و بینی از روی شرح حال و معاینه تشخیص سرمازدگی را مطرح می کند.

درمان سرمازدگی از گرم کردن دوباره گوش آغاز می شود. تجویز مسکن های خوراکی برای کاهش درد کمک کننده است. باید با پوشش استریل از پوست آسیب دیده لاله گوش حفاظت کرد. پس از گذشت یک یا دو ماه بافت های مرده مشخص می شوند و لازم است آنها را جدا و خارج کرد. آنتی بیوتیک خوراکی، مراقبت از زخم و گاهی جراحی هم لازم می شود.

دکتر کوهی




علائم عفونت گوش میانی

یازار :

+0 به یه ن

 

به طور کلی بیشتر بیماری ها باعث بروز علائمی در فرد مبتلا می شود. عفونت گوش هم در بیشتر موارد با علائم و نشانه های مختلفی خود را نشان می دهد.

 

عفونت گوش انواع مختلفی دارد. اگر میکروب (باکتری، ویروس یا قارچ) در هر جایی از گوش رشد و تکثیر بیابد، عفونت همان بخش گوش عارض می شود. در ادامه، علائم عفونت گوش، به طور خلاصه، بر اساس محل بروز عفونت در گوش بررسی شده است.

 

علائم عفونت گوش میانی

به طور کلی، وقتی عبارت عفونت گوش استفاده می شود، در بیشتر موارد منظور عفونت گوش میانی است. این عفونت با نام لاتین آن که اوتیت مدیا   (otitis media) است هم گاهی عنوان می شود.

فضایی از گوش که درست در پشت پرده گوش یا همان پرده صماخ قرار دارد، گوش میانی است. گوش میانی توسط یک کانال به نام مجرای اُستاش به حلق متصل می شود. تهویه هوای موجود در گوش میانی و تخلیه ترشحات این محدوده از راه کانال استاش انجام می شود.

انسداد کانال استاش و تجمع مایعات در پشت پرده گوش (یا همان گوش میانی) زمینه را برای عفونت گوش میانی فراهم می کند. به ویژه اگر این مشکل پس از یک سرماخوردگی حادث شده باشد، در بیشتر اوقات باکتری ها و گاهی ویروس ها ممکن است در گوش میانی استقرار پیدا کنند.

عفونت گوش میانی با علائم زیر همراه است:

  • گوش درد
  • گرفتگی گوش ( یا همان کاهش قدرت شنوایی)
  • تب یا افزایش دمای بدن به بیش از 38 درجه سانتیگراد
  • خارج شدن ترشحات از گوش مبتلا به عفونت

علائم عفونت گوش خارجی

منطقه ای از گوش که به صورت عادی با چشم قابل رویت است، گوش خارجی نام دارد. لاله گوش و مجرای گوش دو عنصر مهم گوش خارجی محسوب می شوند.

قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها می توانند در ناحیه گوش خارجی مستقر شوند. عفونت گوش خارجی با التهاب پوست این ناحیه همراه خواهد بود. در لاتین به عفونت این ناحیه گوش عبارت otitis externa اطلاق می شود.

در بیشتر موارد، عامل ایجاد عفونت در گوش خارجی باکتری ها هستند. علائم عفونت گوش خارجی به شرح زیر هستند:

  • خارش گوش (دست زدن زیاد به گوش در نوزادان و نونهالان)
  • وجود ترشحات یا خروج ترشحات از گوش
  • کم شدن قدرت شنوایی
  • گوش درد (با کشیدن یا حرکت دادن گوش، درد بدتر می شود)
  • بزرگی و دردناکی غدد لنفاوی

علائم عفونت گوش داخلی و نوریت وستیبولار

بعد از گوش میانی، گوش داخلی قرار گرفته است. در این قسمت دو بخش وجود دارد:

  • سیستم شنوایی که امواج مکانیکی صوت را به پیام های عصبی تبدیل می کند
  • سیستم تعادلی که وضعیت حرکات سر و بدن را به صورت سیگنال های عصبی به مغز مخابره می نماید

گاهی عفونت به جای گوش داخلی، رشته عصبی خارج شونده از گوش داخلی را عفونی می کند که به این حالت نوریت وستیبولار گفته می شود. هر دو نوع عفونت در بیشتر موارد به سبب ویروس ها اتفاق می افتند.

علائم نوریت وستیبولار عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تهوع

دو علامت بالا در عفونت گوش داخلی هم رخ می دهند. سایر علائم عفونت گوش داخلی به شرح زیر هستند:

  • گوش درد
  • سردرد
  • وزوز گوش
  • کم شدن شنوایی و
  • دو بینی

 

دکتر علی کوهی

طراحی سایت پزشکی


اگزمای گوش

یازار :

+0 به یه ن

اگر پوسته ریزی روی گوش مشاهده شود، آیا به اگزمای گوش شک می کنیم؟ اگر کودکی زیاد گوش خود را می خاراند آیا با شک به اگزمای گوش او را نزد پزشک می بریم؟


شایع ترین مشکلی که برای پوست گوش به وجود می آید، اگزمای گوش است. اگزما (eczema) واژه ای است که به التهاب مزمن پوست به طور معمول ناشی از آلرژی اطلاق می شود. در ادامه این مقاله بیشتر به اگزمای گوش پرداخته شده و در پایان به برخی از سایر مشکلات پوستی گوش اشاره شده است.


 

اگزمای پوست چیست؟

پوست گوش به خصوص لاله گوش و پوستی که درون مجرای گوش را پوشش می دهد ممکن است دچار اگزما شود. البته مشخص است که پوست همه جای بدن ممکن است به اگزما دچار شود و گوش هم مانند بقیه بخش ها در معرض اگزما قرار دارد.

اگر روی پوست گوش قرمزی مشاهده می شود، یکی از تشخیص ها اگزما است. اگر این قرمزی گاهی با پوسته پوسته شدن همراه است احتمال تشخیص اگزمای گوش باز هم بیشتر می شود.

شبه اگزمای گوش چیست؟

به طور معمول یک عامل باعث تحریک و آغاز اگزمای پوست می شود. اگر علائم اگزما بدون هر گونه عامل تحریک کننده پیش بیاید به آن شبه اگزمای گوش گفته می شود.

کسانی که پوست چرب و ملتهبی دارند (سِبورئیک) یا کسانی که به پسوزیاریس (یک بیماری پوستی همراه با قرمزی و پوسته ریزی) مبتلا هستند بیشتر از دیگران ممکن است به شبه اگزمای گوش دچار شوند.

درماتیت تماسی یا اگزمای تماسی گوش را بیشتر بشناسیم

برخی افراد با تماس یک جسم یا یک ماده با گوش همین علائم اگزما را تجربه می کنند. به عنوان نمونه پاشیده شدن اسپری های فرم دهنده به مو ممکن است در برخی افراد باعث آغاز علائم اگزما باشد. به این موارد اگزمای تماسی اطلاق می شود.

انواع صابون و شامپو و زیورآلات ممکن است باعث آغاز درماتیت تماسی گوش شوند.

علائم اگزمای گوش

برای آشنایی بیشتر با علائم اگزمای گوش، برخی از آنها در زیر نام برده شده است:

?        خشکی و پوسته ریزی لاله گوش یا پوست داخل مجرای گوش

?        قرمزی پوست گوش

?        تورم در این ناحیه

?        خارش

?        ترشحات بدون چرک یا خون از گوش

علائم اگزمای گوش مانند علائم بسیاری از بیماری ها ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. اگر خارش حاصله از اگزمای گوش شدید باشد باید از خاراندن گوش اجتناب کرد زیرا ممکن است باعث عوارض جدی شود.

از عوارض جدی گوش در صورت خارش شدید می توان به عفونت گوش خارجی، افزایش التهاب و احتمال ترک و خونریزی از پوست و تغییر قوام پوست به شکل شبیه چرم اشاره کرد.

تشخیص اگزمای گوش

اگر قرمزی یا پوسته پوسته شدن در ناحیه گوش وجود دارد باید به اگزمای گوش شک کرد. پزشک  جراحی گوش بهترین فردی است که می تواند در این زمینه کمک نماید.

پزشک از روی شرح حال، معاینه دقیق و گاهی نتایج تست هایی که درخواست می کند، می تواند به طور قطعی به تشخیص اگزمای گوش برسد.

درمان اگزمای گوش

پزشک معالج بر پایه علائم و شدت آنها، درمان مناسب را تجویز می کند. درمان اگزمای گوش ممکن است شامل قطره گوش (در صورت درگیری پوست داخل مجرای گوش)، کرم موضعی که شاید حاوی کورتون باشد، یا داروی خوراکی یا تزریقی برای کاهش آلرژی و التهاب پوستی باشد.

دکتر علی کوهی

طراحی سایت پزشکی



  • [ 1 ]