جابه جایی مایع گوش و سرگیجه

یازار :

+0 به یه ن


جابه جایی مایع گوش

گوش داخلی از دو بخش شنوایی و تعادلی تشکیل شده است. این بخش ها شامل یک سری حفرات و دهلیزهایی هستند که با اسامی مختلف نامگذاری شده اند. به عنوان نمونه، حلزون گوش مسئول شنوایی و کانال های نیم دایره ای مسئول شناخت وضعیت و حفظ تعادل هستند.

درون این ساختارها که در گوش داخلی قرار دارند، پر از مایع است. نام این مایع اِندولنف است. در حقیقت، جا به جایی مایع اندولنف درون سیستم های تعادلی ( دستگاه وستیبولار) در گوش داخلی، سیگنال های عصبی لازم را به مغز می فرستد. مغز بر اساس این سیگنال ها و سایر سیگنال های عصبی از سایر نقاط بدن مانند عضلات و مفاصل از وضعیت کنونی بدن و سر مطلع می شود.

حس تعادل چگونه حفظ می شود؟

در اواسط قرن نوزدهم میلادی با آزمایش هایی که روی کبوتر انجام شد، نقش کانال های نیم دایره ای موجود در گوش داخلی در حفظ تعادل مشخص گشت. وقتی کانال های نیم دایره ای در گوش داخلی یک کبوتر مختل می شد، سر کبوتر به همان سمت حرکت هایی عجیب انجام می داد.

به عبارت دیگر مشخص شد که کانال نیم دایره ای سیگنال های عصبی به مغز می فرستد که به حفظ تعادل سر و بدن می انجامد.

پیشرفت تحقیقات نشان داد درون هر یک از ساختارهای کانال های نیم دایره ای و همچنین کانال های پایینی آنها که اوتریکل و ساکول نام دارند، سلول های ظریف حسی قرار دارند. نوک این سلول های موهایی قرار دارند که با تغییر جهت آنها، روند ارسال پیام های عصبی دچار تغییر می شود.

همچنین برای افزایش دقت این سیستم روی محل تجمع سلول های حسی دارای مو را یک غشای محتوی کریستال های ظریف به نام غشای اتولیتیک فرا گرفته است. هر گونه جا به جایی این مایعات در گوش داخلی باعث تغییر حالت موهای موجود در نوک سلول های حسی می شود و بدین ترتیب مغز از حرکات بدن و وضعیت آن مطلع می شود.

اگر بخواهیم دقیق تر این سیستم را مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگوییم:


?         کانال های نیم دایره ای مسئول حس شتاب زاویه ای بدن و سر هستند

?         اوتریکل و ساکول مسئول شناخت و ارسال سیگنال های عصبی مرتبط با شتاب خطی حرکت سر و بدن هستند

اگر سیستم تعادلی آسیب ببیند چه اتفاقی می افتد؟

سیستم تعادلی هر طرف از بدن به طور هماهنگ با طرف دیگر کار می کند. وقتی سر فرد به سمت چپ خم می شود، میزان ارسال پیام عصبی از گوش داخلی سمت چپ کم می شود وارسال پیام عصبی از دستگاه تعادلی سمت راست غالب می شود.

بدین معنا که سیستم های تعادلی گوش های چپ و راست بدن طوری کار می کنند که میزان کل پیام های ارسالی به مغز به یک اندازه باشد. اگر سیستم تعادلی یک طرف لطمه ببیند و هیچ پیامی به مغز نفرستد، گوش طرف مقابل که سالم است مدام به مغز پیام می فرستد. میزان این پیام ارسالی دو برابر حالت طبیعی است و مغز این پیام رو چنین تعبیر می کند که سر در حال گردش است و فرد احساس سرگیجه می کند.

دکتر علی کوهی



بیماری منییر

یازار :

+0 به یه ن

 

سرگیجه یکی از علائم بسیار ناراحت کننده است. در بیماری منییر، سرگیجه به صورت حملات سرگیجه کیفیت زندگی بیمار را مختل می کند. این بیماری که بیشتر بانوان میانسال را درگیر می کند، می تواند با علائم دیگری همچون افت شنوایی، احساس پری یا فشار در گوش مبتلا و وزوز گوش همراه باشد. علل متعددی می توانند در بروز این بیماری سهیم باشند. زمینه ژنتیکی، عوفنت های ویروسی، ننوشیدن زیاد مایعات به ویژه آب، استعمال دخانیات از جمله قلیان و عوامل مربوط به دستگاه ایمنی بدن نقش زیادی در بروز این بیماری گوش داخلی ممکن است ایفا کنند. بیماری منییر با تحت تاثیر قرار دادن گوش داخلی باعث اختلال در حس تعادل می شود و بیماری مستقر می گردد. اگر کسی به علائم بالا دچار است باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. پزشک معالج علاوه بر معاینه ممکن است برخی از تست ها را برای بیمار درخواست نماید. شنوایی سنجی هم یکی از آزمون هایی است که برای تشخیص بیماری منییر اهمیت زیادی دارد. تست های تعادلی بسیار متنوعی وجود دارند که می توانند وضعیت کارکرد گوش داخلی را به ما نشان دهند. از آن جایی که بیماری در برخی از نقاط مغزی مانند ساقه مغز و مخچه هم ممکن است با همین علائم همراه باشد، پزشک برای رد کردن این بیماری ها اقدام می کند. برای این منظور، ممکن است پزشک برخی از انواع تصویربرداری پزشکی مانند ام آر آی درخواست نماید. برای درمان بیماری منییر ابتدا باید روی اصلاح شیوه زندگی بیمار تمرکز نمود. افزایش مصرف آب و نوشیدن مایعات فراوان قدم نخست است. این کار به همراه کاهش مصرف نمک تا حدود زیادی از دفعات بروز علائم بیماری منییر و شدت آنها می کاهد. همچنین ترک سیگار و عدم استفاده از قلیان بسیار مفید است. با کاهش فشار هوا مثلا در فصل پاییز هم احتمال وخیم شدن علائم بیماری منییر وجود دارد. درمان دارویی بیماری منییر بسیار متنوع ممکن است باشد. داروهای تجویزی به علائم هر بیمار و شرایط سلامتی هر فرد بستگی دارد. گاهی ممکن است برای کنترل علائم بیماری منییر یک جراحی روی گوش داخلی لازم شود. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران مشکوک به بیماری منییر در مطب خود در تهران هستند.

 

منبع:

از پادکست دکتر علی کوهی از اینستاگرا م

 

منبع:

پادکست جناب آقای دکتر کوهی


تاثیر سلول های بنیادی بر شنوایی

یازار :

+0 به یه ن


تعداد افرادی که در جهان به دلیل ناشنوایی یا کم شنوایی کیفیت زندگی پایینی را تجربه می کنند، زیاد است. بیشتر درمان های حال حاضر روی این مطلب تمرکز دارند که شنوایی را تا حدی که امکانش وجود دارد به فرد بازگردانند. وقتی یک آسیب درون گوش داخلی عامل ایجاد کننده ناشنوایی به شمار می رود، هم اکنون نمی توان آن آسیب را محو کرد و ترمیم خوبی روی آن انجام داد. در نتیجه، آسیب و گاهی عامل آسیب باقی می ماند و کارهای درمانی فقط به این امر محدود می شود که شنوایی به فرد باز گردد که البته خود این امر بسیار بسیار مهم است و باعث افزایش کیفیت زندگی بیمار می گردد. اما با سلول های بنیادی دریچه امید تازه ای گشوده شد که شاید بتوان در آینده، درمانی یافت که عامل ناشنوایی در گوش داخلی را بتواند به طور پایه ای برطرف نماید. سلول های بنیادی، سلول هایی هستند که مانند سلول های جنینی می توانند به انواع گوناگون سلول تبدیل شوند. به عبارت دیگر، بسته به این که سلول بنیادی در چه محیطی قرار بگیرد، می تواند به سلول های دیگر تبدیل شود. به عنوان نمونه، به لحاظ تئوری این امکان وجود دارد، سلول بنیادی در محیط مناسب به سلول عضلانی قلب یا سلول عصبی تبدیل شود. اکنون اگر بیماری باشد که به دلیل آسیب دیدن سلول های حساس مویی در گوش داخلی شنوایی خود را از دست داده است، به لحاظ نظری باید بتوان سلول بنیادی را به سلول مویی تبدیل کرد . شنوایی طبیعی را به فرد برگرداند؛ اما در عمل هنوز این کار میسر نشده است. با وجود این که در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، تبدیل سلول های بنیادی به سلول های حساس شنوایی مانند سلول مویی میسر شده است اما هنوز استفاده از آن در انسان برای درمان با شکست رو به رو بوده است. خوشبختانه همچنان پژوهش برای رفع موانع بر سر این راه درمانی ادامه دارد و این امید وجود دارد که در آینده این درمان بتواند با موفقیت سلول های مویی و حساس شنوایی سالم را جایگزین سلول های آسیب دیده نماید و شنوایی به حد طبیعی برگردد. بنابراین در حال حاضر، هیچ یک از مراکز دنیا نتوانسته اند در به کارگیری سلول های بنیادی برای درمان افت شنوایی و ناشنوایی به موفقیت لازم دست پیدا کنند و مجوزهای لازم را دریافت نمایند. با وجود این، پژوهش و تحقیق همچنان ادامه دارد. امید آن می رود در آینده با رفع مشکلات موجود، امکان استفاده از سلول های بنیادی در رفع کم شنوایی و نا شنوایی محقق گردد.

منبع:

پادکست جناب آقای دکتر علی کوهی

https://stemcellsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/stem.3390

https://www.webmd.com/connect-to-care/hearing-loss/stem-cell-treatment-for-hearing-loss

 


انتقال ویروس کرونا از راه گوش

یازار :

+0 به یه ن

 

علائم بسیار متفاوت بیماری ناشی از ویروس کرونا یا عفونت کرونا که به آن کووید-19 هم گفته می شود، از تب و سردرد تا مرگ متغیر است. ناشناخته بودن این ویروس که از اواخر سال 2019 میلادی از چین به سراسر جهان راه یافت، ملاحظات بسیار سختگیرانه ای را برای کاهش تعداد بیماران و میزان تلفات در بسیاری از نقاط جهان، اجباری کرد. در ابتدا، هنوز مشخص نبود این ویروس از چه راه هایی بین انسان ها منتشر می شود. به تدریج و با فراگیر شدن این ویروس خطرناک در سراسر جهان، همه دانشمندان روی رفتارهای این ویروس در بدن و خارج از بدن به مطالعه پرداختند. در این بین، بازار شایعات هم بسیار داغ بود. برخی افراد که به هیچ عنوان دانش یا امکانات تحقیقاتی برای اعلام نظر نداشتند، از فرصت سوءاستفاده کردند. با توجه به این که در شرایط هراس و وحشت، انسان ها ممکن است برای نجات خود به منشا حرف ها و تطابق آن با عقلانیت و دانش توجه نکنند، باورهای نادرست زیادی در رابطه با ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن شکل گرفت. این باورها به حدی همه گیر شد که سازمان جهانی بهداشت، صفحه ویژه ای در مورد باورهای غلط درباره کرونا در وبسایت خود ایجاد کرد.امروزه می دانیم راه های انتقال کرونا از یک انسان به انسان دیگر صورت می گیرد. اگر فرد سالمی بدون ماسک در فاصله کمتر از یک متری یک فرد مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا قرار گیرد، ممکن است ویروس به او انتقال یابد. ویروس موجود در ریزقطرات تنفسی بیمار هنگام سرفه، عطسه و حتی گاهی صحبت کردن در هوا منتشر می شود و می تواند فردی که بدون ماسک در فاصله کمتر از یک متری قرار دارد را آلوده سازد. این امر در فضاهای سرپوشیده که فاقد تهویه مناسب هستند، بدتر هم می شود. در چنین اماکنی حتی ویروس ممکن است از فرد بیمار به افرادی که در فواصل بیش از یک متری قرار دارند هم سرایت کند. رستوران های داخل محوطه های سرپوشیده یکی از اماکنی هستند که احتمال سرایت ویروس در آن از فواصل دور هم وجود دارد. در رستوران ها افراد برای تناول غذا ناچار هستند، ماسک را بردارند و این امر باعث افزایش احتمال انتقال ویروس می شود. همچنین در شرایط خاص اگر ریزقطرات تنفسی فرد بیمار روی اجسام بنشیند و در حالی که اجسام آلوده هستند، فرد سالمی به آنها دست بزند و سپس دست آلوده را به چشم، دهان یا بینی بزند، احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد. تا امروز اطلاعات معتبر علمی نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند از راه دهان، بینی و چشم منتقل شود. احتمال این که ویروس کرونا از راه گوش انتقال یابد بسیار بسیار بعید است. پوشش گوش از جنس پوست عادی است که سایر نقاط بدن را می پوشاند و پوست سالم جلوی عبور ویروس کرونا به داخل بدن را می گیرد.

دکتر کوهی

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-covid-eyes-ears.html

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html



با اکوستیک نورینوما آشنا شوید

یازار :

+0 به یه ن

تومورها دو نوع دارند: سرطانی که به آنها بدخیم هم گفته می شود و غیرسرطانی که به آنها خوش خیم می گویند. آکوستیک نورینوما یک تومور خوش خیم و غیرسرطانی است که از سلول های شوان روی رشته عصبی تعادلی (وستبولار) ناشی می شود. این بیماری نام های دیگری هم دارد: شوانوم وستیبولار، آکوستیک نوروما و تومور سلول شوان. این بیماری در بیشتر مواقع فاقد علامت است اما به تدریج با افزایش اندازه تومور ممکن است با کاهش قدرت شنوایی، وزوز گوش، احساس عدم تعادل، سرگیجه و بی حسی صورت یا فلج عضلات صورت همراه باشد. علت بروز آکوستیک نورینوما این است که یک ژن موجود روی کروموزوم شماره 22 دچار اختلال کارکرد می شود. در حالت سلامتی، کارکرد طبیعی این ژن باعث تولید پروتئینی می شود که تکثیر سلول های شوان را کنترل می کند. اختلال در کارکرد این ژن باعث بروز آکوستیک نورینوما می شود. تاکنون عوامل خطرزای خاصی برای این بیماری مشخص نشده است مگر بیماری نوروفیبروماتوز نوع دو. نوروفیبروماتوز نوع دو یک بیماری ارثی به شمار می رود. در حدود 5 درصد از افراد مبتلا به آکوستیک نورینوما به نوروفیبروماتوز نوع دو مبتلا هستند. این افراد به طور معمول، در هر دو طرف، هم راست، هم چپ، به آکوستیک نورینوما مبتلا می شوند. اگرچه تومور آکوستیک نورینوما به سایز نقاط بدن منتشر نمی شود اما ممکن است با افزایش سایز به عوارض متعددی منجر شود. گاهی این عوارض دائمی هستند و برطرف نمی شوند. فقدان دائمی حس شنوایی، وزوز گوش، مشکلات حفظ تعادل، بی حسی صورت یا فلج عضلات صورت در لیست عوارض این بیماری قرار دارند.

در صورت شک به آکوستیک نورینوما باید به پزشک مراجعه کرد. شنوایی سنجی و تصویربرداری پزشکی از ارکان تشخیص این بیماری محسوب می شوند. اما آر آی روش برگزیده برای رویت حتی تومورهای کوچک آکوستیک نورینوما به شمار می رود. در صورتی که امکان ام آر آی وجود نداشته باشد، سی تی اسکن روش مناسبی محسوب می شود اما دقت ام آر آی را در تشخیص تومورهای ریز ندارد. روش درمان تومور به عوامل متعددی بستگی دارد. شرایط بیمار و وضعیت تومور در تصمیم گیری و انتخاب نوع درمان تاثیر فراوانی دارد. عمل جراحی و خارج ساختن تومور یکی از روش های درمانی به شمار می رود. انواع رادیوتراپی مانند رادیوسرجری استریوتاکتیک از دیگر روش های درمانی هستند. در برخی موارد، می توان فقط تومور را پایش کرد و در صورت افزایش اندازه تومور، درمان را آغاز کرد.

 دکتر کوهی متخصص گوش و حلق و بینی

سئو سایت پزشکی



منبع:

mayoclinic

nhs


  • [ 1 ]