گرفتگی گوش و کرونا

یازار :

+0 به یه ن

 

بسیاری از افرادی که دچار عفونت کرونا شده اند، گرفتگی گوش را در حین عفونت تجربه کرده اند. برخی افراد هم با وجودی که مدتی از پایان مرحله حاد کرونا در آنها می گذرد همچنان از کاهش نسبی شنوایی (شبیه گرفتگی گوش) و وزوز گوش و حتی سرگیجه شکایت دارند.


آیا عفونت کرونا می تواند باعث گرفتگی گوش شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. ویروس کرونا به لحاظ محل شروع عفونت و در موارد خفیف تا متوسط بسیار شبیه آنفلوانزا است. به عبارت دیگر، ویروس کرونا می تواند به طور مستقیم ناحیه بالایی حلق که به آن حلق بینی گفته می شود را عفونی کند.

ایجاد عفونت در این ناحیه با التهاب و تورم بافت این ناحیه توام است. عدم امکان تهویه گوش میانی به دلیل انسداد کانال اتصالی گوش میانی و حلق بینی (کانال اُستاش) عامل اصلی ایجاد مشکل است. هوای محبوس در گوش میانی پس از مدتی جذب جریان خون می شود و در گوش میانی حالت خلاء به وجود می آید.

این حالت خلاء در گوش میانی باعث کاهش نسبی شنوایی می شود، حالتی که بیشتر افراد آن را تحت عنوان گرفتگی گوش ابراز می کنند. بنابراین همان طور که آنفلوانزا و سرماخوردگی می توانند باعث ایجاد گرفتگی گوش شوند، ویروس کرونا هم می تواند باعث گرفتگی گوش شود.

آیا کرونای مزمن با گرفتگی گوش یا سرگیجه و وزوز گوش همراه است؟

پاسخ این سوال هم مثبت است. پیش از این که به تشریح این بخش پرداخته شود، در مورد کرونای مزمن توضیحی ارائه می گردد.

تفاوت مهم ویروس کرونا با ویروس های عامل آنفلوانزا و سرماخوردگی این است که احتمال آسیب زدن آن به سایر بافت های بدن و ایجاد علائمی که برای مدت طولانی در بدن می ماند بیشتر است. به این عوارض و علائم طولانی مدت ناشی از عفونت قبلی با ویروس کرونا، کرونای مزمن گفته می شود.

اگرچه اطلاعات مربوط به کرونا به طور مداوم در حال تغییر و به روز رسانی است اما اطلاعات موجود نشان می دهد درصد قابل توجهی از مبتلایان به کرونا در آینده با علائم گوش دست و پنجه نرم می کنند. به عبارت دیگر کرونای مزمن با گرفتگی گوش (کاهش نسبی شنوایی)، وزوز گوش و سرگیجه همراه است.

با توجه به این که مطالعات اختصاصی در این مورد هنوز به پایان نرسیده است نمی توان گفت که آیا عفونت کرونا عامل اصلی ایجاد چنین علائمی است یا فقط یک همراهی آماری بین کرونا و علائم گوش یا حفظ تعادل مطرح است.

چنین به نظر می رسد که ویروس کرونا هم از راه عفونت مستقیم گوش داخلی، هم از راه پاسخ تشدید یافته سیستم ایمنی بدن به ویروس، هم از راه ایجاد لخته های خون در رگ های تغذیه کننده گوش داخلی توان آسیب زدن به گوش داخلی را دارد. برای یافتن این پاسخ باید منتظر نتایج تحقیقات پزشکی بمانیم. جهت مشاوره بیشتر با دکتر کوهی از طریق لینک ارتباطی موجود در سایت اقدام نمایید.




  • [ ]