آشنایی با عفونت گوش میانی

یازار :

+0 به یه ن

به فضایی از گوش که در پشت پرده گوش قرار دارد، گوش میانی گفته می شود. گوش میانی در حس شنیداری افراد نقش مهمی ایفا می کند.

ساختار گوش میانی

در گوش میانی سه استخوان ظریف قرار دارند که ارتعاشات فیزیکی ناشی از اصوات را از پرده گوش یا همان پرده صماخ می گیرند و به گوش داخلی منتقل می نمایند.

هر گونه مشکل در گوش میانی می تواند روی شنوایی تاثیر بگذارد.

گوش میانی از راه یک مجرا به نام کانال اُستاش با حلق در ارتباط است. این مجرا سه کار انجام می دهد:

  1. تهویه هوای موجود در گوش میانی
  2. تخلیه ترشحات گوش میانی به سمت حلق
  3. محافظت از گوش میانی در مقابل ورود عوامل بیماریزا

 اگر این کانال استاش به هر دلیل مثلا به دلیل آلرژی یا سرماخوردگی از داخل حلق مسدود شود، چه اتفاقی می افتد؟ هوای داخل گوش میانی به طور کامل جذب خون می شود. سپس، حالت مکش یا خلاء موجود در این فضا، باعث تجمع مایع در گوش میانی می گردد.

این مایع در ابتدا استریل است و باکتری یا ویروسی در آن نیست. اگر به هر ترتیب، باکتری یا ویروسی موفق شوند به محل تجمع این ترشحات راه یابند، در آنجا تکثیر شوند و استقرار یابند، عفونت گوش میانی اتفاق می افتد.

عفونت گوش میانی چیست؟

بنابراین به هرگونه استقرار عوامل عفونی به خصوص باکتری در پشت پرده گوش، عفونت گوش میانی گفته می شود.

علائم عفونت گوش میانی

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، علائم عفونت گوش میانی به طور معمول، شامل موارد زیر می شود:

  • گوش درد
  • مشکلات شنوایی یا همان گرفتگی گوش
  • ترشح مایع از گوش

علائم بالا در صورت بروز عفونت گوش میانی در بزرگسالان تظاهر می یابد. اگر عفونت گوش میانی در کودکان رخ دهد علائم زیر را به طور شایع شاهد خواهیم بود:

  • اختلال در خواب
  • گریه کردن زیاد
  • بی تابی
  • تب
  • سردرد
  • کاهش اشتها

آیا لوزه سوم در کودکان با بروز بیشتر عفونت گوش همراه است؟

در بسیاری از کودکان لوزه ها بزرگ می شوند. لوزه سوم که در انگلیسی به آن آدنویید (adnoid) می گویند در بالای حلق و پشت بینی قرار دارد. سوراخی که کانال استاش از راه آن گوش میانی را به حلق متصل می کند در نزدیکی آن وجود دارد. اگر آدنویید یا همان لوزه سوم بزرگ شود، با انسداد لوله استاش زمینه را برای عفونت گوش میانی فراهم می کند.

پیشگیری از عفونت گوش میانی

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش میانی باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • پرهیز از کشیدن سیگار یا قلیان یا قرارگیری در معرض دود دست دوم آنها
  • جلوگیری از سرما خوردن تا حد امکان
  • بالا نگه داشتن نوزاد یا نونهال در زمان تغذیه با شیشه شیر

درمان عفونت گوش میانی

به طور کلی، درمان عفونت گوش میانی شامل دو بخش است:

  • تسکین درد که برای این منظور داروهای خوراکی ممکن است تجویز شود
  • آنتی بیوتیک ها شاید یکی از بخش های مهم رفع عفونت از گوش میانی باشند. تجویز زودهنگام آنتی بیوتیک در نونهالان زیر شش ماه سن باید در اسرع وقت آغاز شود.



کیست برانیکال

یازار :

+0 به یه ن

 


 

جنینی یکی از دوران بسیار حساس رشد و نمو هر انسان است. در این دوره سلول هایی که مانند اجزای اولیه هر انسان هستند شروع به تکثیر کرده، به تدریج اعضای گوناگون بدن را شکل می دهند. اگر در هر یک از مراحل تکثیر سلول ها یا تشکیل اعضای بدن یک ایراد کوچک رخ دهد به طور معمول در نوزاد متولد شده یا همان سال های ابتدای کودکی خود را به صورت یک عارضه چشمگیر نمایش می دهد.
کیست برانکیال هم یکی از همین عوارض است که به دلیل یک ناهنجاری در دوره جنینی شکل می گیرد و در این نوشتار بیشتر با آن آشنا می شوید:کیست برانکیال چیست؟علائم کیست برانکیالدرمان کیست برانکیال
 کیست برانکیال چیست و چگونه تشکیل می شود؟
زمانی که کودک در رحم مادر در حال رشد است و دوران جنینی خود را سپری می کند، صورت و گردن به تدریج از 5 بلوک ساختاری اولیه شکل می گیرند. نام این بلوک های اولیه قوسهای برانکیال (branchial arches) است.
به طور طبیعی هر یک از این قوسها با یک شیار یا شکاف از قوس مجاور جدا شده است.  در حالت عادی، با رشد قوس ها و شکل گرفتن صورت و گردن این شیارها رفع می گردند و صورت و گردن به اعضای به هم پیوسته تبدیل می شوند. اگر به هر دلیل این شکاف ها باقی بمانند و فضای خالی (سینوس) را به وجود آورند که رو به بیرون یا گاهی داخل باز می شود، به آن سینوس شکاف برانکیال یا به طور خلاصه سینوس برانکیال گفته می شود. در بیشتر مواقع مقداری مایع در سینوس ها تجمع می یابد. با تجمع مایع درون سینوس، به آن کیست برانکیال یا کیست شکاف برانکیال گفته می شود. علائم کیست برانکیال
وقتی سینوس برانکیال به بیرون بدن دهان باز کرده است، به طور معمول به راحتی پس از تولد نوزاد مشاهده می شود. سینوس برانکیال در بیشتر موارد علامتی ندارد و قوام و حجم مایع ترشحی آن در نوزادان گوناگون، بسیار متفاوت است.
اگر درون شکاف از یک مایع پر شود و به گونه ای دهانه شکاف بسته شود، کیست برانکیال تشکیل می شود. کیست برانکیال گاهی در کودکی تشخیص داده نمی شود و در بزرگسالی خودنمایی می کند.
کیست برانکیال به طور معمول به صورت یک توده بدون علامت در هر جایی از گردن، از فک پایینی تا بالای استخوان ترقوه، در سمت راست یا چپ گردن ممکن است لمس شود. گاهی مایع موجود درون کیست عفونی شده و کیست که تا آن زمان هیچ علامتی نداشت، به یک توده دردناک و متورم تبدیل می شود.درمان کیست برانکیال

یک عمل جراحی توسط  جراح گوش ، روش درمانی مناسب برای کیست برانکیال به شمار می رود. دکتر علی کوهی از پزشکان فوق تخصص در زمینه گوش در تهران  به شمار می روند. جهت دریافت مشاوره به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.
 
Ref
 
 

 

 


وزوز گوش: یک علامت و چندین علت

یازار :

+0 به یه ن

?

وقتی کسی می گوید وزوز گوش دارد، این مفهوم در ذهن تداعی می شود که مدام صدا می شنود. شاید هر یک از افراد گاهی به ندرت دچار این حالت بشوند اما اگر برای مدت طولانی این صدا حس شود، علامت یک بیماری است.

بیماری های بسیار متنوعی می توانند باعث ایجاد علامت وزوزگوش شوند. اگر به مبحث وزوز گوش علاقمند هستید ادامه ایم مطلب را مطالعه بفرمایید.

وزوزگوش چیست؟

علل وزوز گوش

تشخیص وزوز گوش

درمان وزوز گوش

مکانیسم ایجاد وزوز گوش


وزوزگوش چیست؟

احساس یک صدا در سر بدون این که هیچ منبعی برای ایجاد آن در اطراف فرد وجود داشته باشد، تعریف علمی وزوز گوش است. فردی که به وزوز گوش مبتلاست به احتمال زیاد صدایی مانند زنگ زدن را برای مدت طولانی در گوش یا بهتر است بگوییم در سر خود احساس می کند. البته این صدا ممکن است مانند حالت همهمه، وزوز صدای حشرات، غرش، یا حتی صدای پرندگان (جیک جیک) باشد.

علل وزوز گوش

در عنوان مقاله هم ذکر شده است که وزوز گوش یک علامت است، نه یک بیماری. وزوز گوش نشان می دهد که یک مشکل در دستگاه شنوایی ما وجود دارد.

دستگاه شنوایی شامل این بخش ها می شود:

  • گوش،
  • اعصاب شنوایی که ارتباط عصبی بین گوش و مغز را برقرار می کنند و
  • بخش هایی از مغز که مسوول دریافت پیام عصبی و تفسیر صدا هستند

برخی از مشکلات و بیماری هایی که باعث ایجاد وزوز گوش می شوند عبارتند از:

  • کاهش شنوایی به علت صدای بلند
  • عفونت های گوش
  • سینوزیت
  • بیماری های قلب و عروق
  • بیماری منیر (Meniere)
  • تومورهای مغزی
  • تغییرات هورمون جنسی در زنان
  • مشکلات غده تیروئید
  • برخی داروها

مکانیسم ایجاد وزوز گوش

واقعا صدایی در بیرون شنیده نمی شود اما فرد مبتلا به وزوز گوش یک صدا را برای مدت طولانی می شنود. اگرچه بیشتر حواس همه به گوش معطوف می شود اما در واقع این مغز فرد مبتلاست که یک صدا را حس می کند.

مکانیسم دقیق وزوز گوش در همه موارد مشخص نیست. در بیشتر موارد به نظر می رسد کم رسیدن یا نرسیدن سیگنال شنوایی به مغز عامل حساسیت بیش از حد مغز و احساس صدا باشد؛ مانند زمانی که با کهولت سن، شماری از سلول های مویی گوش داخلی از بین می روند و برای جبران آن سلول های عصبی موجود در مرکز شنوایی مغز حساسیت خود را بالا می برند بلکه کمبود حس شنوایی را جبران کنند.

تشخیص وزوز گوش

اگر وزوز گوش برای مدت طولانی ادامه یابد بهتر است به پزشک متخصص  گوش  مراجعه شود. پزشک معالج پس از دریافت  شرح حال بیمار و  معاینه گوش، تست هایی از جمله شنوایی سنجی (اُدیومتری) درخواست می نماید.

درمان وزوز گوش

?

بر اساس این که بیماری ایجادکننده وزوز گوش چه نوع  باشد، درمان متفاوت است. اگر کاهش قدرت شنوایی علت وزوز گوش باشد، با تجویز سمعک (دستگاه های تقویت شنوایی) مشکل رفع می شود. اگر عامل ایجاد وزوز گوش مشخص نباشد، گوش دادن بیمار به صداهای دیگر مانند موسیقی از راه گوشی‌های نرم داخل گوش، می تواند صدای وزوز گوش را پوشش دهد. گاهی کاشت حلزون برای درمان عامل ایجاد وزوز گوش لازم است. دکتر علی کوهی فوق تخصص جراحی گوش یکی از پزشکان در زمینه بیماری های گوش در تهران بشمار می روند. جهت دریافت مشاوره از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت اقدام نمایید.

Ref

nidcd



?


چقدر درباره عفونت گوش اطلاعات دارید؟

یازار :

+0 به یه ن

شاید با شنیدن عبارت عفونت گوش تصویر کودکی که در حال گریه است و دستش را روی گوشش گرفته است، در ذهن مجسم شود. اما حقیقت این است که عفونت گوش فقط در کودکان و نوجوانان اتفاق نمی افتد و همه افراد در هر سن را ممکن است درگیر کند.

هر وقت کسی دچار گوش درد می شود شاید نخستین تشخیصی که برای او مطرح می شود عفونت گوش باشد. در این نوشتار درباره عفونت گوش اطلاعات مفیدی با شما در میان گذاشته می شود.


عفونت گوش چیست؟

شاید بدانید که عفونت گوش انواع مختلفی دارد. عفونت گوش میانی که با اصطلاح لاتین یعنی اوتیت حاد میانی (Acute otitis media) هم خوانده می شود، نوعی عفونت است که بخش میانی گوش را درگیر می کند.

عفونت گوش میانی سروزی یا عفونت گوش میانی ترشح دار نوع دیگری از عفونت گوش به شمار می رود که گوش میانی را درگیر می کند. در این حالت ابتدا مقداری مایع پشت پرده گوش تجمع می یابد، بدون این که فرد تب یا درد داشته باشد. سپس این ترشحات عفونی می شوند.

ایجاد عفونت در کانال گوش خارجی با نام گوش شناگران هم شناخته می شود. به طور معمول در این عفونت گوش میانی درگیر نیست. عفونت گوش خارجی بیشتر با خارش و درد در ناحیه بیرونی گوش همراه است.

علل عفونت گوش

گوش مکن است با عوامل متعددی عفونی شود. دو عاملی که بیشتر از سایر موارد شایع هستند، به شرح زیر هستند:

1-      باکتری های مختلفی می توانند باعث عفونت گوش شوند. استرپتوکوک پنومونیه و همفیلوس آنفلوانزا دو نوع بسیار شایع مولد عفونت گوش میانی محسوب می شوند.

2-      ویروس های زیادی هستند که توانایی عفونی کردن گوش را دارند. ویروس های عامل سرماخوردگی و آنفلوانزا مهمترین ویروس های ایجاد کننده عفونت گوش به شمار می روند.


با علائم عفونت گوش آشنا شویم

شاید عفونت گوش یکی از معدود بیماری هایی باشد که بیشتر مردم می توانند علائم آن را حدس بزنند. در زیر علائم عفونت گوش نام برده شده اند:

●        تب (به طور معمول این تب شدید است و احتمال زیادی وجود دارد که به بیش از 39 درجه سانتیگراد برسد)

●        گوش درد

●        بی حالی یا تحریک پذیری و پرخاشگری

●        مالیدن یا دست زدن بیش از حد به گوش (این حالت بیشتر در خردسالان باید مدنظر قرار گیرد)

●        اختلال خواب

اگر هر یک از علائم بالا یا مشکلات شنوایی در فردی وجود دارد باید به سرعت به پزشک دارای فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی مراجعه کند. دکتر علی کوهی از جراحان این رشته در تهران در خدمت شما هستند.


درمان عفونت گوش


پس از این که تشخیص عفونت گوش توسط پزشک تایید شد، درمان مناسب تجویز می شود. برای درمان عفونت گوش همیشه آنتی بیوتیک لازم نیست. پزشک معالج ممکن است در ابتدا فقط از فرد بخواهد علائم خود را پایش نماید و در صورت وخیم شدن علائم پس از دو سه روز آنتی بیوتیک مصرف کند. استراحت، و مصرف مسکن هم به بهبود سریع تر و کاهش درد بیمار کمک می کند.

 

Ref



  • [ 1 ]