سرمازدگی لاله گوش: آسیب ناشی از سردی زیاد

یازار :

+0 به یه ن

سرمازدگی لاله گوش در بین ایجاد این عارضه در سایر اعضای بدن بسیار بیشتر اتفاق می افتد. علت شیوع بیشتر سرمازدگی گوش این است که یکی از خارجی ترین اعضای بدن محسوب می شود.

سرمازدگی لاله گوش چیست؟

وقتی لاله گوش بدون محافظت کافی برای مدت مدید در معرض هوای سرد در حد انجماد قرار می گیرد، سرمازدگی لاله گوش رخ می دهد. در این حالت سرما به بافت لاله گوش آسیب وارد می سازد.

میزان آسیب ناشی از سرمازدگی لاله گوش به دو عامل بستگی دارد:

?         پایین بودن دما

?         مدت قرار گرفتن در معرض دمای پایین

سرمای زیاد برای مدت طولانی می تواند به طور مستقیم به بافت لاله گوش آسیب بزند و تعدادی از سلول های بدن را از بین ببرد. این نابودی سلول ها به دلیل انجماد به وجود می آید.

اما آسیب ناشی از سرمازدگی به انجماد ختم نمی شود. به دلیل سرما و در نتیجه، تنگ شدن رگ هایی که خونرسانی بافت های مجاور را انجام می دهند، آسیب بیشتر به سایر سلول ها وارد می شود.

همچنین در این شرایط احتمال ایجاد لخته در رگ ها و کاهش بیشتر خونرسانی هم وجود دارد.

چه عواملی خطر سرمازدگی لاله گوش را بیشتر می سازند؟

بجز دمای پایین و مدت بیشتر قرار گرفتن در معرض دمای پایین، شرایط پزشکی و محیطی دیگری هم هستند که خطر سرمازدگی را بیشتر می کنند. بیماری های کاهش دهنده جریان خون لاله گوش از این دسته محسوب می شوند. دیابت، آترواسکلروز (گرفتگی شریان ها)، اسپاسم رگ ها ناشی از استعمال دخانیات و سفت بودن یک لباس روی پوست گردن مانند کراوات می تواند در افزایش خطر سرمازدگی موثر باشد.

همچنین خیس شدن لاله گوش یا تماس داشتن با فلز خطر و شدت سرمازدگی را افزایش می دهند.

علائم سرمازدگی لاله گوش

با آغاز سرمازدگی لاله گوش علائم اولیه تظاهر پیدا می کنند. سرد شدن شدید پوست لاله گوش و حس گزگز و مورمور اولین علائم سرمازدگی خفیف به شمار می روند. در صورت پیشرفت سرمازدگی، پوست لاله گوش حس لامسه را از دست می دهد. سپس تغییر رنگ پوست رخ می دهد. پوست ممکن است به رنگ قرمز، سفید، کبود یا خاکستری مایل به زرد در آید. در نهایت، تغییر قوام پوست، غیرانعطاف پذیر شدن لاله گوش و ظهور تاول ها نشان می دهند سرمازدگی شدید رخ داده است.

تشخیص و درمان سرمازدگی لاله گوش

پزشک جراح گوش و حلق و بینی از روی شرح حال و معاینه تشخیص سرمازدگی را مطرح می کند.

درمان سرمازدگی از گرم کردن دوباره گوش آغاز می شود. تجویز مسکن های خوراکی برای کاهش درد کمک کننده است. باید با پوشش استریل از پوست آسیب دیده لاله گوش حفاظت کرد. پس از گذشت یک یا دو ماه بافت های مرده مشخص می شوند و لازم است آنها را جدا و خارج کرد. آنتی بیوتیک خوراکی، مراقبت از زخم و گاهی جراحی هم لازم می شود.

دکتر کوهی




  • [ ]